schrijfsels
 

zomer in Haderslev


wanneer je

naast en in me

bijna gloeide

in het warme donker

zag ik hoog

boven

ons dubbele nylondak

kleine witte stipjes

achter mijn ogen

ze waren met zoveel

dat ik al snel

de tel

kwijtraakte: ik kon ze

alleen nog

voelen




op een Harley Davidson


koud

tot op het bot

nu eens god

dan weer

een zot

stalen kooi belet

angsten even

buiten spel gezet




Vader


vlak voor de oude

hemelpoort

wasten engelen

door niemand nog

gehoord

alle vuil- en

moegezworven

woorden wit


en mijn vader

in zijn leunstoel

beide handen

onder zijn nieuwe hoofd

las in het lege boek

vol dorre bladen

de gestorven letters

die een voor een

in het goud

daarin verschenen


ik wist het, riep hij uit

en al zijn bleke vrienden

zwegen

kijk, hier staat het

zijn ogen lichtten even

in zijn ingekeerde hoofd

terwijl hij aarzelend

de blik van God zocht

deze knikte

ik heb altijd in mijn kind 

geloofd




Rouen


mijn angst rook naar

wijwater, gotische hemel

boven ons hoofd

haar gewelf bedolf

de hoop, alweer

niet in staat om de

hele beker leeg te drinken


ogen dicht


jij voerde mij genadig

naar de overkant

het was minder

ver dan ik vreesde




op de kleintjes letten


twee glanzend

aaneengebakken

broodjes

in de schappen

bij ‘s lands grootste

kruidenier

jij

naakt in de zon

je hand op mijn buik

overal vogels

om ons heen

ik hoor de rivier al


bonus?

airmiles?

mevrouw?

En er ontstaat ook weleens een gedicht...

Momenteel werk ik aan een nieuw verhaal. Het is weer een sprookje voor kinderen van 10 tot 100. ‘Wolkje met een hoofdletter’ is de werktitel. Het gaat over de jongste telg van een wolkenfamilie, die zo nieuwsgierig is naar de wereld dat hij geleerd heeft om tegen de wind in te vliegen. Hij hunkert naar de avonturen waarover zijn familie vertelde. Hij maakt van alles mee, maar niet de avonturen die hij dacht te zullen beleven. Hij wordt verliefd, maar op de verkeerde, leert een vogeltje met vliegangst vliegen, komt in een stinkende fabriek terecht, enzovoort, maar uiteindelijk komt alles goed...

Een sprookje voor kinderen van 10 tot 100

Maria van der Wijst met ontwerper Jan Langelaar

Vele jaren geleden heb ik de aanzet gemaakt voor een enigszins bizar sprookje. Vaak wist ik niet langs welke wegen ik waar zou terechtkomen in het verhaal: het leek zichzelf te schrijven. Het was dan ook vooral een persoonlijk plezier. Maar toen ik weer meer ging tekenen, schilderen en zingen verflauwde het schrijven en kwam het een hele poos ‘op de digitale plank’ terecht.

In 2013 vond ik tot mijn grote vreugde via facebook mijn jeugdvriendinnetje en overbuurmeisje terug: Maria van Hees, door haar huwelijk was haar naam nu Maria van Scharrenburg. Vanaf ons derde tot en met ons twaalfde levensjaar waren wij boezemvriendinnen en bijna altijd samen aan het tekenen, knutselen, knippen en plakken en we zijn er, zo bleek, nooit mee opgehouden. Na de lagere school scheidden onze wegen en verloren wij elkaar uit het oog. Ons levenspad verliep totaal verschillend, maar onafhankelijk van elkaar waren wij allebei met de dingen uit onze jeugd bezig gebleven, ieder op een eigen manier.

Toen ik haar op een gegeven moment mijn verhaal liet lezen, ontving ik een enthousiaste email: zij vond het zo levendig en beeldend geschreven dat ze bij nagenoeg iedere bladzijde ideeën kreeg voor een illustratie. Ik gaf haar vol vertrouwen carte blance en begon zelf ook weer aan het verhaal te werken. Aan uitgeven werd toen nog niet gedacht.

Vijftien sfeervolle tekeningen kwamen van haar tekentafel, perfect in harmonie met het sprookje, terwijl ik me bezig hield met de finishing touch van de tekst: hoe kan ik iets nog beter zeggen? En zijn al die uitroeptekens wel nodig?

Tot mijn verrassing en plezier verstopte zij kleine grapjes in haar werk, die binnen het sprookje een eigen humoristisch leventje leidden. Plots verscheen er bij voorbeeld een kat in een van haar tekeningen en naar aanleiding daarvan heb ik Coco de kasteelkat bedacht. De muis bestond al. Zij gaf ze een gezamenlijk leven...

Op een gegeven moment vonden wij het jammer om er verder niets mee te doen. En toen bleek dat zij een nare ziekte onder de leden had, heeft het proces zich versneld. Wegen werden gezocht om er een echt boek van te maken, maar het gedoe met uitgevers werd gemeden. Vorm en inhoud moesten in eigen hand blijven.

Jan Langelaar van ‘Colourwise’ uit Velp, een bevriende vormgever, was de uitgelezen persoon om, samen met mij, een fraaie lay-out te bedenken en te maken. Hij beschikte over de juiste kennis en de programma’s die daarvoor nodig zijn.

Via internet vond ik ‘Probook’, een on-line drukkerij in Utrecht, waar ik vertrouwen in had en na een bezoek, samen met Jan, aan het sympathieke bedrijfje waar letterlijk het papier, omslag, leeslint enzovoort gezien en gevoeld konden worden, werd het sein ‘drukken’ gegeven.

Het is een mooie uitgave geworden: 188 pagina’s op stevig 150 grams papier, genaaid gebonden, met kapitaalband, hard cover en een leeslintje. En last but not least: met vijftien paginagrote illustraties. (Niet in de winkel te koop, maar eventueel bij mij te bestellen.)

Gelukkig heeft Maria van Scharrenburg de ‘geboorte’ van ons boek nog kunnen meemaken. In augustus 2019 is het verschenen en in augustus 2020 is zij helaas overleden...


Maria van Scharrenburg is vooral bekend geworden door haar sprookjesachtige ontwerpen, eerst voor geboortekaartjes, later voor borduurpakketten. Samen met haar man Martin runde ze lange tijd een eigen bedrijfje, waarbij Maria zorgde voor telkens weer nieuwe ontwerpen. Overal ter wereld hangt dan ook werk van haar aan de muur. Later ontwierp zij voor andere firma’s, onder andere Lanarte.

Behalve ontwerpster was Maria ook keramiste. Zij maakte onder andere een tegeltableau voor het jubileum van koning Hoessein van Jordanië, in opdracht van een keramische industrie aldaar. De koning was zo enthousiast over het resultaat dat hij haar ook opdracht gaf voor het maken van een portret van zijn zoon.

Hierboven en hieronder een paar pagina’s uit het boek